.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همه فواید راه آهن رشت - آستارا
گام های عملیاتی و جدی در حوزه استفاده از ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشورمان در دولت سیزدهم برداشته می شود که می تواند به خوبی اهداف کشورمان در تجارت با کشورهای منطقه را محقق کند ....
گام های عملیاتی و جدی در حوزه استفاده از ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشورمان در دولت سیزدهم برداشته می شود که می تواند به خوبی اهداف کشورمان در تجارت با کشورهای منطقه را محقق کند ....

شمال نیوز: گام های عملیاتی و جدی در حوزه استفاده از ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشورمان در دولت سیزدهم برداشته می شود که می تواند به خوبی اهداف کشورمان در تجارت با کشورهای منطقه را محقق کند.

 

درواقع ظرفیت های مهمی در منطقه ای که ایران در آن قرار دارد موجود است که دشمنان همیشه با تنش زایی و ایجاد جنگ سعی کرده اند که آنرا مغفول و بلااستفاده بگذارند. این درحالی است که شکوفایی این ظرفیت ها هم می تواند اقتصاد کشور را رونق بخشیده و اشتغالزایی و رفاه ایجاد کند و هم جایگاه کشورمان را به عنوان یک قدرت چندجانبه اقتصادی و سیاسی و ... در منطقه و جهان تثبیت کند. امنیت کشورمان به عنوان جزیره ثبات در منطقه نیز ارزش افزوده دیگری برای این پلن و نقشه راهبردی است. بنابراین ایران اسلامی می تواند از مزایای اقتصاد امن در منطقه خاورمیانه به خوبی استفاده کند و این موضوع سبب می شود که کشورهای مختلف منطقه برای سرمایه گذاری بیشتر به کشورمان نگاه ویژه تری داشته باشند.

 

نکته حائز اهمیت این است که کشورمان بتواند با ایجاد زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقلی مناسب این ظرفیت بالقوه را بالفعل کند. از سوی دیگر هر چقدر در این راستا زیرساخت های لازم افزوده شود بیشتر برای کشورمان عایدی دارد.

 

خط آهن رشت آستارا که کریدور شمال به جنوب را به هم وصل می کند و خط مواصلاتی راهبردی است، یک گام اساسی در این راستاست که طی ۴ سال باید به اتمام و بهره برداری برسد.

 

از سوی دیگر در سلسله اقدامات منطقه ای و همکاری های بین المللی این خط آهن به عنوان کار مشترک روسیه و ایران ضمن تحیکم روابط فی مابین ارتباطات منطقه ای را گسترش می دهد. واقعیت این است که زیرساخت های مهم و راهبردی بین المللی راهی برای تحکیم روابط و گسترش پیوندهای استراتژیک و تامین منافع آینده کشورمان محسوب می شود.

 

خط ریلی به طول ۱۶۲ کیلومتر بین شهرهای رشت و آستارا احداث می شود و به گفته کارشناسان شروع راهی برای توسعه و پیشرفت حمل و نقلی و ترانزیتی در کشور است و می تواند اقتصادهای محلی را رونق بخشیده و کسب و کارها گسترده سازد.

 

اگر با نگاه صرف درآمدزایی نیز به این خط ارتباطی نگاه کنیم ضمن مزیت ارتباطی سریعتر و کوتاه تر و در نتیجه ارزان تر، با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابجا می‌شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد. بنابراین با نگاه درآمدزایی نیز این خط آهن برای کشورمان سود سرشاری را به همراه دارد.

 

این موضوع به خوبی نشان می دهد که به چه میزان ظرفیت های اقتصادی و سیاسی بالایی در همگرایی با همسایگان و کشورهای منطقه وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده است و ازادسازی ان چه پتانسیل‌های دیگری را شکوفا می کند. البته این موضوع منحصر به خطر ارتباطی زمینی نیست و باید در حوزه هوایی و آبی و بنادر نیز برنامه ریزی های لازم با سرمایه گذاری های مختلف ایرانی و خارجی برای توسعه ترانزیتی کشور طراحی و اجرا شود.

 

بنابراین باید نگاهی در کشور برای فعال کردن ظرفیت های مختلف وجود داشته باشد که با احداث این خط آهن به نظر می رسد این موضوع به صورت جدی در حال انجام است اما باید این فعال سازی و همگرایی با کشورهای منطقه در سطح بسیار بالایی انجام شود. آنچه امروز در فرآیند توسعه کشورهای مختلف مهم است ایجاد ظرفیت های بالا و متنوع برای جذب سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی است. ایران با توجه به حوزه ژئوپلوتیک و استراتژیکی که در آن قرار دارد و با توجه پهنه گسترده ای که دارد، حائز پتانسیل های بالایی است.

 

نکته مهم دیگر در ایجاد همگرایی اقتصادی و انجام پروژه های مشترک منطقه ای، فواید سیاسی است که این موضوع برای کشورمان به ارمغان می‌آورد. این راهبرد علاوه بر خنثی سازی تحریم های سخت آمریکا و غرب علیه کشورمان جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت سیاسی اقتصادی در منطقه و فرامنطقه تثبیت کند و علاوه بر اینکه باعث جذب سرمایه های بیشتر و قدرتمند شدن هر چه بیشتر کشورمان می شود، در حوزه دیپلماسی فرامنطقه ای بویژه در مقابل غرب نیز کشورمان دست بالا را خواهد داشت. سیاست منزوی سازی ایران از شاهراه اقتصادی پیگیری شد اما از همین شاهراه اقتصادی نیز کشورمان می تواند به خنثی سازی تحریم ها و شکستن این سد اقدام کرده و امتیازات بیشتری از غرب بگیرد.

 

کشورمان از تاریخ گذشته نیز با توجه به وجود جاده ابریشم محل عبور بازرگانان و کاروان های تجاری و اقتصادی بوده است و این موضوع امروز نیز بیش از گذشته تقویت شده است و ایران می تواند با توجه به ظرفیتی که در حوزه ترانزیتی و حمل و نقلی خود دارد درآمدی سرشار و منفعتی بسیار کسب کند که این راه با احداث خط ریلی رشت آستارا هموار و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.262 seconds.